LifeOfMissJ

En blogg om mitt liv, mina tankar och åsikter

The beauty of Prague

Kategori: Allmänt, Picture, Resor

Den 30e april förra året tog jag med mig Alex till Prag. Han fick ju en weekend i Prag utav mig i födelsedagspresent.
Vi var borta torsdag till söndag och hann med en hel del under dom dagarna.
 
Jag ska försöka att inte skriva så mycket om resan, bara lite kort om saker som vi gjorde och som jag kan rekommendera.
 
Jag vill först börja med att berätta att jag älskar Prag! Det är en helt fantastisk storstad! Vi gick flera timmar varje dag, strosade runt och upptäckte staden. När vi är i storstäder njuter vi verkligen. Vi stressar inte omkring utan tar saker i vår tid. Känner vi för att sätta oss någonstans och ta en öl eller ett glas vin så gör vi det. 
 
Jag hade bokat en svit på ett hotell som heter U Páva. Det ligger alldeles intill Karlsbron så det är nära till allt. Även om det ligger väldigt centralt så får man känslan av lite avskildhet vilket jag tycker är perfekt.
Vi hade sån tur att få sviten som hade fönster mot parken så vår utsikt var riktigt fin.
 
När vi kom till hotellet lämnade vi i stort sätt bara väskorna i rummet, bytte om lite snabbt och gick sedan ut för att börja vår helg. 
Det är någon speciell känsla när man kommer till en ny stad och tar dom första stegen utanför hotellet. Man är så full av förväntningar och hela magen pirrar. Jag blir som ett litet barn som nästan vill springa fram för jag är så exalterad. Haha.
 
Första dagen strosade vi bara runt, gick såklart över Karlsbron, tittade ut över floden Donau, gick runt och läste på olika restaurangers menyer, gick till gamla stan och tittade på den astronomiska klockan och bara njöt av en ny stad.
 
Första kvällen åt vi på en mysig restaurang som jag tyvärr inte minns namnet på. Den var belägen på en mindre gata och var väldigt mysig med sin uteservering och värmelampor. Dock blev vi besvikna på maten. Jag beställde in kött som serverades med polenta. Polenta var verkligen ingenting för mig. Fy! Enligt mig smakade det som en mjölig disksvamp.
Alex testade dumplings som han tyckte var helt okej.
 
Dom andra dagarna gick vi runt i timmar, testade olika restauranger, gick till den stora parken i Prag, gick upp till St. Nicholas-kyrkan, Prags slott och var riktiga turister, gick till Lennon Wall och tog bilder och lyssnade på trubadurer som stod och spelade och sjöng.
 
Det var även Prag Maraton när vi var där så vi fick uppleva lite Tjeckisk fest på gatorn. Det var häftigt.
Mycket tjeckisk streetfood, öl i plastmuggar och musik.
 
En kväll tog vi taxi till Prag 2 och en restaurang/hamburgehak som heter Dish. Riktigt goda hamburgare och tillbehör. 
Efter vi hade ätit på Dish åkte vi tillbaka till centrala Prag och gick till en bar som min pappa hade tipsat om, Bugsys. Dit gick vi även sista kvällen! Sån underbar bar!
Första kvällen fick vi platser direkt och då satt vi vid baren och drack drink efter drink, beställde in shots och blev bjudna på snacks och fler shots. Det var mäktigt att sitta där för det var välarbetade drinkar. Dom smakade av flera gånger för att verkligen få till rätt smaker och tro mig när jag säger det här....Det var dom absolut godaste drinkarna jag någonsin druckit!! Utan tvekan!
Dom la ner mycket arbete på drinkarna och shotsen men ändå gick det fort. Dom var så skickliga! Och trevliga. Deras shots var inte bara ett litet glas med en spritsort i utan även dom var välarbetade med krossad is osv.
Shoten dom bjöd på var en specialité tydligen. Det var ett shotglas med genomskinlig vätska, ingen aning om vad det var för sprit, och på glaset låg ett färskt fikon.
Jag var livrädd att det skulle smaka stark sprit, typ Tequila, men shoten var så sjukt god och med fikonet på slutet blev det en riktig fullträff.
 
Andra kvällen vi var där kände "vår" bartender igen oss redan i dörren och hejade glatt när vi kom in. Det var dock fullsatt så vi fick stå vid sidan av baren en stund men så fort två stycken gick fick vi platser, även denna kväll vid baren. Jag gillade att sitta vid baren för till skillnad från här i Sverige så var det kul att titta på när bartenderna jobbade. Jag blev helt tagen av deras skicklighet.
Den här kvällen blev det en del alkohol. Vi blev bjudna på ännu mer snacks och även shots den kvällen.
Vi drack 7 drinkar och 4 shots och betalade inte ens 800 kronor. Så sjukt billigt och så sjukt goda drinkar!
Åker ni till Prag måste ni till Bugsys annars går ni miste om något!
 
En morgon åt vi på ett ställe som heter Café Savoy. Där kunde man välja allt möjligt men vi beställde in varsin "frukost-meny" där man fick lite olika saker. Fint ställe med bra service! Måste dock förboka då det är väldigt populärt!
 
Nu känner jag att jag måste runda av. Det blev en hel del text ändå. 
 
Tänk på att många av deras maträtter innehåller kummin, så om ni inte tycker om kummin så får ni vara lite försiktiga. Jag gillar vanligtvis inte kummin men i deras Gulashsoppa var det riktigt gott!
 
 
För er som inte gillar öl, precis som jag, så har dom på vissa restauranger en öl/cider som heter Frisco. Den är faktiskt god! 
 
Jag rekommenderar:
Deras Gulashsoppa som serveras i ett bröd
St. Nicholas church
Gamla stan
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: