LifeOfMissJ

En blogg om mitt liv, mina tankar och åsikter

Our time in Nerja

Kategori: Allmänt, Resor

Då var det äntligen dags att berätta lite kort om våra dagar i Nerja och framförallt visa bilder!
 
Vi var där 20/8-31/8 och det var en perfekt tidpunkt tycker jag.
Vädret var strålande och det var lagom mycket folk.
 
Vi bodde en liten bit från Balcon de Europa , 3-5 minuters gångväg. Vi valde att bo en liten bit ifrån balkongen eftersom vi inte ville bo mitt i smeten. Det var alltid väldigt mycket rörelse runt Balcon de Europa så det var skönt att bo lite vid sidan om.
 
Varje morgon började vi med en promenad/jogging på 30-45 minuter. Innan solen hann bli för varm.
På vägen hem satte vi oss och åt frukost. Ja, vi satt och åt lagom svettiga och goa. Haha. 
Anledningen till att vi satte oss och åt frukost på väg hem från morgonrundan var för att hinna med frukosten innan det blev fullt med folk.
 
Dom första dagarna satte vi oss på ett litet fik som inte var så bra. Personalen var inte bra på engelska och varje dag fick vi olika saker, trots att vi beställde samma sak varje gång.
Efter 3 dagar på det första fiket bestämde vi oss för att leta upp ett nytt frukostställe. Sagt och gjort. Vi hittade ett jättebra ställe som låg nära Balcon de Europa men enskilt på ett litet torg.
Personalen var bättre på engelska, vi fick det vi beställde och det var inte speciellt dyrt trots att det var mycket fräschare, godare frukost och trevligare personal.
 
Efter vår morgonrunda och frukost gick vi hem och duschade och gjorde oss redo för stranden.
Vi bodde väldigt nära en strand(ca 3 minuters promenad från vårt hotell) men valde att alltid gå till Burrianastranden som låg ca 15-20 minuters promenad från hotellet.
Anledningen till att vi valde att gå till Burriana som låg längre bort var för att den stranden var större, fräschare och det fanns många restauranger precis vid stranden.
 
Dom hade riktigt god Paella vid stranden och även en uppfräschande Sangria. Det blev nästan den dagliga lunchen.
 
På kvällarna strosade vi omkring, drack lite drinkar och åt god mat. Vår favoritrestaurang var Antica Roma. En italiensk restaurang som hade underbar uteservering bredvid Balcon de Europa.
Personalen var så otroligt trevlig och serviceinriktad. Jag älskade dom!!
Eftersom vi var där väldigt ofta (väldigt väldigt ofta) så blev vi lite "kompisar" med både personalen och ägaren. Dom försökte alltid fixa dom bästa platserna åt oss. Bad oss vänta en extra minut för att ta någon annan före oss och sedan kunna placera oss närmast havet.
Maten var ljuvlig! Godaste pizzan och pastan jag ätit!!
Åker ni till Nerja så måste ni äta på Antica Roma!
 
Vi testade såklart andra restauranger också. Dom var okej men inte ens i närheten av Antica Roma.
 
Vår sista kväll åkte vi upp till Frigiliana, en lite stad uppe i bergen. 
Tyvärr kom vi iväg för sent så det blev mörkt lite för fort men vii hann ändå ta lite bilder och strosa omkring medan vi såg något.
Där var vi dock inte så länge. Dels för att det hann bli mörkt och då också krångligare att hitta någon mysig restaurang men även för att jag verkligen ville ha "min" Scampi-pasta en sista gång på Antica Roma.
Jag brukar aldrig vara så "tråkig" med att testa nya restauranger när jag reser men på den här resan kunde jag inte hjälpa det. 
 
Det var lite kort om våra dagar i Nerja och jag älskade platsen!
Nerja var verkligen helt underbart! Fin omgivning, bra restauranger, fina stränder, härlig atmosfär och bra priser.
Jag åker gärna tillbaka nästa år igen.
 
Kommentera inlägget här: